Islanda, partea I – Technicalities

Știam destul de puține despre Islanda până acum câțiva ani. Am început prima dată să fiu interesată de locația asta din cauza cererilor pe care le-am mai primit de la clienții Mandalei. Am avut vreo trei sau patru cupluri acolo în ultimii trei ani și toți s-au întors blown away. Acum aproape doi ani am cunoscut-o pe Anca, i-am citit pe blog poveștile și i-am văzut pozele din Islanda (OMG). Și ea și soțul ei, Bogdan, au fost mai mult decât entuziasmați de experiență. Nu demult i-am cunoscut și pe Mădălina și Mihai de la Plecat în lume, și ei au fost în Islanda și s-au întors fascinați.

So I was like: what is it with this place? Și încet, încet mi-a încolțit dorința de a merge acolo. Ce știam de la ofertele construite pentru călătorii Mandalei era că o călătorie în Islanda trebuie pregătită cu cel puțin 6 luni înainte, asta dacă vrei să prinzi niște tarife ok, sau și mai bine zis dacă vrei să prinzi disponibilitate la niște cazări/ alte componente ale călătoriei cu review-uri bune și tarife ok. Așa că în ianuarie 2019 am început să caut variante de zbor pentru august. De ce august? Nu mă împac prea bine cu vremea rece, și august este cam cea mai călduroasă lună la islandezi. Nu mă înțelege greșit, cald la ei înseamnă o maximă de 15 – 16 grade ziua, iar noaptea dacă ești norocos ai vreo 7 – 8 grade (subliniez aici îngroșat “dacă ești norocos”). Din cauza asta am ținut neapărat să fie august, chiar dacă am sacrificat câteva zile de vară românească și august de Cluj (când orașul e mai gol, I love that, căldură + Cluj gol = love). Urma să îmi dau seama până la urmă că nu frigul e cea mai mare problemă în Islanda, ci vântul, dar despre asta mai târziu. Cea mai apropiată variantă de zbor direct către Islanda e deocamdată Budapesta, sunt câteva opțiuni destul de ok de plecare și din Cluj sau București (cu o escală undeva în Europa), dar am preferat varianta cu zbor direct pentru că în perioada dorită asta era de departe cea mai bună opțiune ca și preț, chiar dacă adăugam drumul către Budapesta. Am ales o variantă de 7 nopți în Islanda, cu toate că mi-aș fi dorit mai mult timp, am făcut alegerea asta pentru că pe de-o mi-era frică de niște costuri finale cam piperate (nu voiam să fie singura călătorie din an) și pe de altă parte pentru că plecam în august, lună care în domeniul nostru de activitate e destul de aglomerată, so you get the idea. Pe lângă asta știu că dacă un loc îmi place mult, nu e niciun dubiu că o să mai ajung acolo din nou.

Bun, aveam zborul. M-am hotărât să împart cele 7 nopți între Reykjavik, capitala Islandei, și o mașină închiriată pentru restul zilelor, asta pentru a avea flexibilitatea de a vizita ce/ când/ cât vrem noi. Așa că am închiriat un campervan pentru primele 5 nopți și am luat două nopți de cazare în Reykjavik pentru ultimele 2 nopți. Am ales varianta de campervan pentru a avea flexibilitate totală plus pentru a economisi banii cheltuiți pe cazare. Zborul nostru de la dus ateriza foarte de dimineață, așa că speram să prindem practic 5 zile pline în care să colindăm o parte a țării sau cât o să avem energie/ chef, nu ne-am făcut un plan foarte clar din punctul ăsta de vedere. Ne dădeam seama că 5 zile e foarte puțin pentru a vedea tot, dar sincer nici eu nici partenerul meu nu suntem genul care vrem să nu ratăm niciun obiectiv, cred că cel mai important e să poți să te bucuri de tot ceea ce vezi, chiar dacă e mai puțin. Pentru că vorba aia, it’s about the journey, not the destination

Ca să vă faceți o idee, Islanda are o suprafață de 103 000 de km pătrați (România are 238 000, deci  e mai mică de jumătate din țara noastră). Există un drum care face înconjorul țării, se numește Ring Road (nu merge chiar de-a lungul coastei și nu ajunge în fiordurile de vest de exemplu) și are o lungime de 1332 km. Conform Google Maps poți să faci înconjorul Ring Road-ului în aproximativ 17 ore conducând în limitele legale (maxim 90 km/h). Drumul are cam pe toată lungimea o singură bandă pe sens (în afară de câteva zone din jurul capitalei). Pentru a ajunge la multe dintre obiectivele naturale care merită văzute trebuie să te abați de la drumul principal pe drumuri adiacente, unele asfaltate, unele cu pietriș. Pe toate drumurile astea poți să mergi cu o mașină normală sau cu un camperan. Însă pentru tot ce însemnă partea de mijloc a țării o să ai nevoie de o mașină 4×4, ia în considerare asta dacă plănuiești să ai o călătorie mai aventuroasă. Foarte important: la islandezi nu e de glumă cu depășitul vitezei, noi am simțit-o pe pielea noastră cu o amendă (cea mai mică posibilă) de aprox 270 de euro, luată în ultima zi. Aveam cam 116 km/h, peste 110 km/h amenda era practic cam 600 de euro, dar domnul polițist (foarte politicos de altfel) ne-a făcut o reducere pentru că nu depășisem cu mult cei 110 km/h. 

Ce mai e foarte important în Islanda: bagajul. E super important să îți iei destule haine/ încălțăminte corespunzătoare, etc. Noi am avut ca și bagaj pentru 7 nopți Islanda + 2 nopți Budapesta un bagaj de cală de max 20 kg (am avut doar vreo 17 kg), două ghiozdane mici și încă un bagaj de mână de vreo 10 kg. Repet, pentru 2 persoane. Un checklist esențial ar fi:

  • pantaloni și geacă impermeabile și anti vânt;
  • îmbrăcăminte groasă: hanorace, bluze, pantaloni, polare. Ideal ar fi să ai tot timpul mai multe straturi pe tine și să poți regla hainele în funcție de temperatură/ vânt. 
  • căciulă și mănuși;
  • cremă cu SPF pentru față (poate că sună ciudat la un loc cu cele de mai sus, dar când bate vântul și soarele acolo te poți arde extrem de ușor, mai ales dacă ai piele sensibilă);
  • un buff de pus la gât/ pentru față (cine schiază știe sigur la ce mă refer, cine nu poate vedea aici);
  • bocanci impermeabili;
  • prosoape (dacă vei călători cu campervan);
  • Revolut (dacă nu ai, ar fi cazul să-ți faci 🙂 Se poate folosi și orice alt card, dar cursul de schimb va fi mereu mai bun cu Revolut. Ca și detaliu probabil important: în Islanda am folosit peste tot cardul, nu am avut nevoie de cash nicaieri);
  • mască pntru ochi (pentru dormit, dacă vei călători în mai – iulie și ești sensibil la lumină, trebuie să știi că în perioada respectivă nu e întuneric total niciodată);
  • ochelari de soare;
  • pelerină de ploaie;

Dacă e să povestim și despre întrebarea care stă pe buzele tuturor când vine vorba despre o călătorie în Islanda (cât costă?), aici povestea e mai lungă, iar răspunsul e foarte relativ în funcție de tipul de călătorie pe care și-o dorește fiecare, sau mai bine zis de tipul de călător depre care povestim. Voi vorbi în cele ce urmează despre costurile unei călătorii de 7 nopți în genul celei despre care am discutat mai sus, pentru 2 persoane. Ai auzit probabil peste tot că Islanda este scumpă. Și nu o să te mint, așa e, raportat la orice țară din Europa e mai scumpă, raportat la o călătorie într-o țară din Asia de SE, e foarte scumpă. Cu toate astea, personal mi-am dat seama că cea mai mare parte a costurilor sunt cheltuielile fixe (avion, bagaje, transferuri, cazări, închiriere campervan). În rest totul poate fi reglat în funcție de cum și unde vrei să mănânci, dacă și câte cumpărături și extravaganțe vrei să faci. Noi ne-am dus cu ideea de a nu ne abține de la nimic, am vrut să avem un pic mai mult confort (ne-am închiriat un camparvan de 3 locuri, deci puțin mai mare, am inclus asigurare premium pentru el ca să nu avem nicio grijă), am vrut să avem o călătorie relaxată (ne-am luat două nopți de cazare în Budapesta, una la dus, una la retur), am mâncat în restaurante de fiecare dată când am avut chef (cu toate că toată lumea avertizează că nu e recomandat), ne-am luat niște cazări peste medie și în Reykjavik și în Budapesta), când am ajuns în nordul țării ne-a fost atât de frig și am avut niște probleme cu încălzirea campervanului, așa că am ales să ne găsim cazări pentru două din cele 5 nopți pe care trebuia să le petrecem în campervan (nu foarte ieftine pe ultima sută de metri), în serile în care am dormit în camper am ales să stăm în campinguri și să plătim taxa aferentă (care ne dădea acces în primul rând la dușuri și toaletă), am făcut chiar și câteva cumpărături în duty free la plecare, am mers și la Laguna Albastră, etc. Unii ar spune că ne-am cam întins, dar a fost alegerea noastră și nu avem niciun regret (poate doar pentru amenda de 270 euro :D). Eu îmi țin cu strictețe un jurnal de cheltuieli în fiecare călătorie pe care o fac și îmi trec acolo chiar fiecare cent cheltuit. Îmi plac tabelele și excelurile (îmi plăcea mult și matematica în liceu :)) ). Iar în călătoria asta noi am cheltuit în total 4407.82 euro (2 persoane). Aici intră: bilete tren dus-întors Cluj – Budapesta, cazare 2 nopți Budapesta, bilete avion Budapesta – Reykjavik și retur, campervan închiriat 5 zile cu pickup aeroport/ dropoff hotel Reykjavik și aigurare premium inclusă, benzină, taxe camping 3 nopți, cazare nordul Islandei 2 nopți, cumpărături supermarket în Islanda, bilete Blue Lagoon, amendă pentru viteză, 7 mese la restaurant în Islanda, 4 mese în Budapesta, asigurare medicală, transferuri, câteva intrari la muzee sau alte locații (în general nu se achită la niciun obiectiv de pe Ring Road, noi am achitat o taxă doar la Stokksness și la craterul Kerid, în Reykjavik în schimb este taxă de vizitare destul de piperată pentru fiecare muzeu, noi am vizitat unul) plus alte cheltuieli ocazionale (intrare la toalete, duty free stuff, etc). Am făcut un calcul ca să văd foarte realist cu cât ar fi putut scădea acest buget pentru cei care vor să călătorească mai econom. Un buget realist ar ajunge undeva în jurul sumei de 3000 – 3200 de euro, scăzând practic din cheltuielile noastre de mai sus amenda pentru viteză, închirierea unui campervan mai mic, mâncatul doar de la supermarket, transportul cu mașina la Budapesta și evitarea celor două nopți de cazare acolo, eliminarea vizitei la Blue Lagoon (voi povesti în alt post dacă a meritat vizita acolo), eliminarea celor două nopți de cazare last minute din nordul Islandei. Ca să-ți faci o idee și mai completă, cam astea ar fi niște prețuri detaliate:

  • Cele 7 mese ale noastre la restaurant au costat (în ordine cronologică, euro): 17, 30, 34, 58, 62, 45, 118;
  • Ne-am oprit și pentru cafea de câteva ori pe drum/ în Reykjavik: cea mai ieftină cafenea a fost 9.22 euro, cea mai scumpă 13 euro (pentru 2 persoane);
  • Bilete Blue Lagoon: 175 euro (2 persoane);
  • Benzină: am cheltuit în total în 5 zile – 218.6 euro;
  • Taxă camping: am plătit cel mai puțin 22 euro/ noapte, cel mai mult 32 euro/ noapte;

Așa că da, Islanda e scumpă, dar ne-am așteptat la asta și pe alocuri trebuie să recunosc că a fost chiar mai puțin scumpă decât mă așteptam. 

V-am plictisit destul cu detaliile tehnice, următoarele posturi despre călătoria asta vor fi despre partea mai romantică a Islandei, promise 🙂

Love,

Ralu

VA URMA